sprzedaż nieruchomości w Hiszpanii

Sprzedaż nieruchomości w Hiszpanii: wyjaśnienie procesu sprzedaży

Sprzedaż nieruchomości w Hiszpanii może być stresująca. Za pomocą tego artykułu wyjaśnimy Państwu krok po kroku jak wygląda proces sprzedaży.

Czy łatwo jest sprzedać nieruchomość w Hiszpanii samodzielnie czy może warto wynająć agencję nieruchomości?

Samodzielna sprzedaż nieruchomości w Hiszpanii jest jak najbardziej możliwa. Rozważmy na przykład sprzedaż nieruchomości komuś z rodziny. Jednak łatwiej jest to powiedzieć niż zrobić.

Oczywiście można też nawiązać współpracę z agencją nieruchomości Agent nieruchomości pomoże Państwu oszacować realistyczną cenę sprzedaży i postara się znaleźć jak najwięcej nabywców zainteresowanych zakupem. Nie ma też potrzeby przyjeżdżania na miejsce w celu udostępniania nieruchomości potencjalnym nabywcom zainteresowanym zakupem. Oczywiście, usługi agenta nieruchomości nie są tanie i różnią się w zależności od regionu.

Przed pójściem do notariusza: umowa rezerwacyjna i kompromis

Gdy agent nieruchomości znajdzie nabywcę, to będą mogli Państwo podpisać umowę rezerwacyjną. Dzięki temu nieruchomość jest czasowo niedostępna dla innych zainteresowanych. Następnie nabywca płaci 3.000 – 10.000 euro zaliczki, aby mógł rozpocząć sprawdzanie nieruchomości pod kątem prawnym.

Jeżeli nabywca nie ma już żadnych zastrzeżeń prawnych, to kompromis zostaje podpisany. Wraz z tym kupujący płaci zaliczkę w wysokości 10%.

W niektórych sytuacjach kompromis jest podpisywany od razu.

Przeczytaj więcej informacji o umowie rezerwacyjnej.

U notariusza: przekazanie kluczy

Kolejnym krokiem jest podpisanie aktu notarialnego w obecności notariusza. Saldo zostanie przekazane sprzedającemu, a kupujący otrzyma klucze. Płatność dokonywana jest zazwyczaj hiszpańskim czekiem bankowym. Może jednak upłynąć tydzień, zanim bank przetworzy czek i środki pojawią się na Państwa koncie.

Jeżeli są Państwo nierezydentami w Hiszpanii, to nabywca odliczy 3% od ceny sprzedaży i przekaże je hiszpańskim organom podatkowym w ciągu jednego miesiąca. Odliczenie to stanowi zaliczkę na poczet należnego podatku od zysków kapitałowych. Jeżeli wartość 3% jest wyższa niż rzeczywisty zysk kapitałowy, to można odzyskać ten podatek.

Przeczytaj więcej o podatku od zysków kapitałowych.

Jeżeli w momencie zakupu wzięli Państwo kredyt hipoteczny, należy zadbać o obecność przedstawiciela banku w celu wypowiedzenia hipoteki i uregulowania zaległości.

Przeczytaj więcej o notariuszu w Hiszpanii.

Po spotkaniu u notariusza: zakończenie transakcji

Po tym, jak akt notarialny zostanie przekazany, pozostaje jeszcze kilka ważnych formalności do załatwienia. Uiścić zapłacić podatek od „plusvalia” miejskiej. Ponadto należy uregulować pozostały podatek od zysków kapitałowych lub odzyskać nadpłacony podatek od zysków kapitałowych poprzez formularz modelo 211.

Co istotne, rozwiązane zostaną również umowy na dostawę wody i energii elektrycznej. Docelowo należy powiadomić stowarzyszenie współwłaścicieli oraz gminę.

Jakie dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia sprzedaży?

Potrzebne będą następujące dokumenty:

  • Akt notarialny sprzedaży
  • „Nota Simple”
  • Rachunki/faktury „IBI” i wywóz śmieci
  • Faktury za usługi użyteczności publicznej
  • Zaświadczenie o przynależności do wspólnoty potwierdzające, że wszystkie opłaty zostały wniesione
  • Statut współwłasności
  • Certyfikat „EPC”
  • Numer „NIE”
  • Zaświadczenie o hipotece
  • „Licencia de Primera Ocupación”
  • Dane bankowe w Hiszpanii
  • Inwentarz z meblami
  • W przypadku rezydenta: certyfikat kontroli rezydencji
  • Jeżeli sprzedają Państwo za pośrednictwem spółki: „Acta de Titularidad Real”

Podziel się tym postem?

Glenn Janssens

Glenn specjalizuje się w prowadzeniu transakcji na rynku nieruchomości w Hiszpanii

Legal notice: Blog posts enjoy copyright protection and may not be reproduced without written permission from the author.